torsdag 29 april 2010

Är Du med?

Visst är väl framtiden hetare än någonsin? Det känns i alla fall så, eller är det bara för att vi äntligen intresserat oss för framtiden inom skolan som det känns så.


Det vi känner som vårt samhälle håller på att vittra sönder framför våra ögon, det gamla samhället är på väg bort. Det är inte bara de smältande polarisarna som faller ihop eller vårt invanda slit och släng samhälle som går in i väggen. Nej det är större än så. Volvo och Rover är sålt till Kina, Jaguar är sålt till Indien. Saab är sålt till ryska maffian, eller hur det nu är med den saken. Svenska företag lägger sin IT-support på Sri Lanka och Kina har snart köpt upp USA och Afrika. Vad gör vi? Tittar på eller…

Det känns så, i alla fall gör den svenska skolan det. För trots alla dessa tecken låtsas många inom just skolan att framtiden inte existerar. Det känns som om beslutsfattarna i många kommuner, och styrelser också för den delen, skissar på lösningar som möjligtvis var vettiga i mindre svenska bruksorter på 70-talet, orter där V8:an fortfarande cirkulerar utanför Sibyllakiosken på lördagskvällen, där de sociala kontakterna sker i baksätet på Chevan och Internet fortfarande inte blivit en ”fluga”.


De unga har helt andra preferenser än de vi hade på min tid. När jag själv gick i skolan var nylonpolos och kaffebryggare High Tech och de vuxna stod med mössan i hand på avlöningsdagen. Vi har redan sett att IT och sociala medier vänder upp och ned på område efter område. I många länder har man kommit långt mycket längre än vi. Vi måste omvärldsspana, lyfta blicken från det egna skrivbordet, från kontoret och skolan, mot omvärlden. Att spana efter framtiden är ett absolut måste för verksamma i en bransch som är så kraftigt utsatt för förändringsvindar som skolan faktiskt är, även om inte alla insett det ännu. Vad innebär utvecklingen i Kina och vad håller på att hända med USA?


En del skolor är tyvärr fortfarande ointresserade av att fatta framsynta beslut. De är nöjda med att tuffa på som om inget har hänt, eller kommer att hända. De tycker att det är ok att 20 % av eleverna skolkar med analysen att det är elevernas fel, inte att det på något vis skulle kunna ha att göra med bristande attraktionskraft i den egna skolan.


Men det finns de som insett att utmaningar är obegränsat och mycket mer fruktbart än den allmänna ”det var bättre förr” mentaliteten. Att känna passion inför sitt uppdrag och att sätta upp spännande och utmanande visioner som mål för verksamheten. Att våga använda modern teknik som stöd i den pedagogiska och kreativa process som skolan ändå borde vara. Att verkligen gör skolan relevant för eleven idag och imorgon. För de 10 mest eftertraktade jobben i år, existerade inte 2004, det var ingen som visste vad de var eller hur det skulle göras. Och vi förbereder faktiskt just nu våra elever för arbeten som inte finns! Där de använder teknik som idag inte är uppfunnen! För att lösa problem som vi idag inte vet att vi har!


Så vad betyder allt det här?

Det händer mycket just nu inom skolan och min gissning är att konceptet med en dator/en elev kommer att explodera, kanske redan nu i höst. Är du med?


Det är inte de starkaste som överlever utan de som är bäst på att anpassa sig.



MTU den 28 april 2010


Bosse Gärderup lyssnar just nu på Jonny Cash, help me

1 kommentar:

  1. Så sant som det är sagt/skrivet...

    Mamma till en av era elever

    SvaraRadera