lördag 24 april 2010

Lokala kommentarer i nationellt intresse

Östgöta Correspondenten (Corren) har i en serie granskat en grundskola i Linköping, serien heter passande nog; Skola i förändring av Lollo Asplund.


Skolvalet alltid en chansning skriver reporter Lollo Asplund som rubrik till följande text; …vad kostar skolornas marknadsföring och profilering? Det är ändå skattebetalarnas pengar det handlar om. Hur tänker Lollo Asplund undrar jag, genom att upplysa och synliggöra, vilket marknadsföring handlar om, borde det bli säkrare att välja skola, eller?



Marknadsföring av skola och utbildning är nödvändigt om inte hela vår skola ska sjunka ner i en ”egen värld”. Moderna människor uppfattar inte det som inte syns, vi börjar bli beroende av att se saker för att känna tillit och få förtroende för den. Man behöver inte fördjupa sig speciellt mycket i marknadsföring innan man förstår att marknadsföring inte alltid är reklam, men reklam alltid är marknadsföring.


Bra skola = Bra rykte = Bra marknadsföring, en sanning, visst men räcker det idag?


Det skolorna vill marknadsföra är kvaliteten i det man gör och idag är det viktigt hur man kommunicerar detta. Skolorna vill få alla att förstå att det man faktiskt håller på med, lärande, lektioner, resor, undervisning, projekt, elevarbeten, redovisningar, events och happenings, besök, osv, är av hög kvalité, vad vi än läser i media. Hur ska samhället få reda på att varje unik skola är bra och har en bra undervisning om de inte tillåts kommunicera detta utåt?

Folk pratar om skolor och i synnerhet eleverna, så enkelt är det. Correns artikelserie är ett bevis på att samhället har ett intresse i hur det går till i skolan idag. Varför ska inte skolornas tillåtas berätta för omkringliggande samhälle att det går bra, att vi på skolan är stolta över det vi faktiskt åstadkommit. Skolan måste tillåtas odla en själ. När man är stolt över sin skola vill man berätta det för omvärlden, men hur ska skolan kunna göra det om den inte tillåts ta hjälp av professionella? Det är en allmän missuppfattning att skolans personal är multikompetenta, de ska besitta kompens som motsvarar Polis, Räddningstjänst, jurist, psykiatrin och listan kan göras lång, nu måste vi också bemästra marknadsföring om jag tolkar skribentens kommentarer.

Det är ”slöseri med kommunala medel” Fel säger jag, kommunikationen av det som verksamheten står för måste nå utanför skolans väggar. Många skolor fokuserar alldeles för mycket på den rena reklamen och annonseringen i sina marknadsföringsfunderingar. Ska skolan finnas på Facebook? Ska man köra med en Flash-applikation på hemsidan? Ska man ha 1/4-del eller 1/8-dels fyrfärgsannons i Corren? Ska vi köra lite Rix-FM reklam?


Det här är svåra och komplexa frågor, som utanför skolans värld brukar omhändertas av experter som brandingbyråer, mediebyråer, kommunikationsexperter, PR-folk, reklambyråer, webbyråer, osv. Skolor brukar dock kvacka lite här, vilket är synd ur ett skattebetalarperspektiv. För det gäller ju att ta ett samlat grepp på all kommunikation och dessutom se till att göra kommunikationen effektiv, vilket ju ytterst handlar om effekt per skattekrona. I en situation där vi har fri konkurrens och kundval är det viktigt att eleverna och deras föräldrar får bra beslutsunderlag!


MTU den 24 april


Bosse lyssnar just nu på Bruce Springsteen and the Seeger Sessions Band; Old Dan Tucker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar