måndag 25 oktober 2010

Lärartäthet...


De flesta inser nog att om man har 1000 kronor i sin plånbok och ger bort 100 av dessa har 900 kronor kvar. Det som händer då är nog ganska glasklart, vederbörande får lägre köpkraft och mindre möjlighet att köpa/handla. Men inte sällan brukar det hävdas att företag som finansieras via service eller tjänster där skattebetalarna står för intäkterna och som går bra (genererar ett överskott till ägaren), är ett bra/framgångsrikt företag, och ibland bättre än andra.


"Vart går gränsen när en friskolas vinst går från att vara ett led i ansvarsfull ekonomisk hushållning till att vara oetiska vinster på skolbarn och skattebetalarnas pengar? Det är svårt att ange värden för vad som skulle vara en skälig vinst. Aktieägares avkastning på sitt investerade kapital kan jämföras med ränta på det banklån som skolan skulle behövt för att finansiera sin verksamhet." Konstaterar Lärarförbundet i en utredning nyligen.


Som exempel kan nämnas att Kunskapsskolan har som mål att generera 5-7 % i vinst.


Lärarförbundets undersökning visar att ”vinstskolorna” har i genomsnitt 6.8 lärare per hundra elever och de kommunala skolorna har 7.9 lärare för samma antal elever. Som jämförelse kan nämnas att MTU, som är den skola jag arbetar på, har en lärartäthet på 10.7 per hundra elever. Det är svårt att säga om vi hade haft svårare att nå målen med färre lärare men det är mycket troligt. En felaktig uppfattning är att när man går över till en modernare pedagogisk form, det vill säga går från klassisk förmedlingspedagogik till seminarie/case pedagogik ger ett mindre behov av pedagogisk personal i verksamheten. Sanningen är den att arbetsbelastningen ökar för alla inblandade i undervisningen i skolan och behov av ytterligare personal ligger närmare än att säga upp på grund av minskat behovet av pedagoger. Men det är inte många som har möjlighet att öka lärartätheten från en dag till en annan och jag tror att man blir lite lurad om man blint tror på att fler pedagoger är lösningen på skolans problem att nå målen. Men att pengarna borde stanna i skolan är jag helt övertygad om och visst är det en förutsättning för att skolan ska kunna ge eleven en bra utbildning med moderna kunskaper. Och en modern utbildning kostar definitivt inte mindre än den gamla traditionella skolan men det får inte få oss att tveka, vi är skyldiga att ge eleverna en utbildning som de har nytta av. Aktieägarnas vinst blir glädjen att se hur självsäkra och stolta ungdomar ger sig ut i arbetslivet för att ta för sig av de möjligheter som ligger framför dem.



MTU den 25 oktober 2010



Bosse lyssnar just nu på Midnight Oil; blue sky mine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar