torsdag 21 oktober 2010

Tänkte Om...


Tänkte först blogga om matte larmet som slog ned för några dagar sedan men det behövde jag inte. Här kan man läsa om hur svensk gymnsieskola ger eleverna en bristfällig undervisning som är alldeles för läromedelsstyrd. Var det inte det vi sagt hela tiden? Det finns fler ämnen som lider av den sjukan i gymnasieskolorna på fler håll.

Ett gott exempel på hur man kan göra engelskan rolig och mer aktuell finns att läsa här och här. Så det behöver jag inte blogga om. Jag får Tänka Om, helt enkelt! Och det ska jag göra men först ska tre pedagoger från min skola åka till Göteborg för att tänka om för första gången, ska bli kul att höra deras reflektioner efter den resan. Jag tror att dom redan tänker OM så det blir nog en upplevelse för dessa tre drivna pedagoger. Säkert kommer dom hem med något nytt och lite klarare tankar om hur vi ska gå vidare i vårt arbete.

En nyhet som jag med blandade känslor delar med mig av är Skolinspektionens beslut att överföra vårt Medieprogram som kommer försvinna i och med GY2011 till tre olika program. Verkar rörigt men kan kanske bli bra när man får fundera lite runt det hela. Frågan är bara hur MTU som är en ganska liten skola, ska kunna få ekonomi i att hålla igång alla dessa tre program med några elever i varje. Vi får se hur det blir men det blir nog bra det med.

MTU den 21 oktober

Bosse lyssnar just nu på Kings of Leon; the end

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar