tisdag 23 november 2010

Nu är det valtider igen...


Som skolledare får jag så här års många frågor som rör just det här med gymnasievalet, och jag förstår att det är förvirrande. Jag vill inte påstå att det är en djungel men det är mycket information att ta hänsyn till, Gy2011 till exempel.


Just nu är det många som är vilsna och söker svar på frågor. Det är valtider, för om man arbetar i skolan blir man varse att det är inte bara är var fjärde år som det är val i Sverige. Det är varje år, skolval, både till grundskolan och till gymnasiet. Även om många tillämpar närhetsprincipen vad gäller grundskolevalet så har vårdnadshavare möjlighet att placera barnet i annan skola om det finns plats. Och valfrihet är bra.


Valtider, oavsett vilket val det rör sig om så brukar medföra guldtider för reklamindustrin, copywriter och tryckerier har bråda dagar med att producera broschyrer, kurslistor och öppethus flyers. Och det är bra att dom har jobb, det tycker jag men det jag har en åsikt om är hur lurade barn och vårdnadshavare kan bli. Det ingen tänker på är att dessa trycksaker är producerade av professionella reklammänniskor, att det är sällan skolans egna ord i broschyren och ibland är inte ens bilderna från skolan i fråga.


Det är klart att vi måste upplysa om våra olika utbildningar och därmed också ges tillfälle att marknadsföra oss men kanske borde det vara lite mindre ”säljande” och mer upplysning i det som sägs och delas ut på mässor och öppna hus. Visst kan det vara skillnad på marknadsföring och reklam, men vart hamnar broschyrerna någonstans egentligen, marknadsföring eller reklam?


Hur talar man om för omvärlden vad den egna skolan står för, vad har man för värderingar och hur arbetar man rent pedagogiskt? Det är många faktorer som gör just den egna skolan unik, det kan nog alla skolor skriva under på men hur sprider man den? Och framför allt, vem är det som målar upp bilden av den skola just ni är intresserad av? Vem gör så att väljarna förstår vilken skola det är de är ute efter? Jo, precis som i valet till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige är det proffsen, de som gör bilbroschyrer, IKEA katalogen och K-Rauta bladen. Jag säger inte att det är fel men det är viktigt att känna till att det är så.


Bäst bild av hur en skola är får man enligt framtidsforskaren Troed Troedsson om man sätter sig utanför skolan för att se vad man kan observera utifrån. Vad händer där inne, på insidan? Han säger att om alla kommer på morgonen klockan åtta och går vid tre så är det inte något revolutionerande som händer där inne men om det kommer och går elever hela tiden ända fram till sent på kvällen händer det något revolutionerande där inne, en intressant skola enligt Troed. Ett tips till föräldrar/vårdnadshavare i valtider kanske.


Skolans hemsida är också bra att spana på, hur ser den ut, trist och svårbegriplig eller modern och ny, kan det vara skolan själv som skrivit texten eller känns den säljande och allmän, vem har gjort den?


Ett svårt område att kommunicera utanför skolan är den kvalité som undervisningen håller/ger. Det är klart att den avspeglas säkert i någon enkät men vad ger en enkätundersökning egentligen? Vad mäts? Enligt David Wyon, Professor Technical University of Denmark, kan man inte ge en enkät till elever på årskurs 7-9 och gymnasiet. Av den anledningen att de tar reda på vad för resultat man undersöker och sedan försöker de sabotera det. Och det är min upplevelse också att så kan vara fallet, en enkät ger inte ett resultat som är tillförlitligt, även om den kanske fungerar på just en skola så tror inte jag att resultaten på de olika skolorna kan jämföras med varandra hur som helst. Hur får man då reda på skolans kvalité? Jag tror att man ska försöka tänka mer på en helhet, så det hänger ihop. Och med just det måste nog många skolor ta hjälp tror jag, för det är inte så enkelt att inifrån organisationen göra det begripligt för någon på utsidan. och då blir det ju någon annan som skrivit texten, tagit bilderna och fixat layouten. Så tillbaks igen, hur vet man att det är en sanningsenlig bild vi får? Det lämnar jag till betraktaren att bedömda.


På min skola (MTU) arbetar vi helt själva med detta, trots vad jag skrivit ovan så vill vi försöka att kommunicera vad vår skola står för och hur den upplevs från insidan helt själva. Vi gör som alla andra skolor säger att dom gör; utgår från att eleven vet bäst. Vår broschyr till exempel är gjord av två årskurs ett elever. Hemsidan har eleverna påverkat på flera sätt och under mässor och öppet hus så är det elever som pratar. Jag vill påstå att det är bara eleverna som på ett uppriktigt sätt kan säga hur det är på skolan ur ett elevperspektiv.


När jag var på konferensen Framtidens lärande tidigare i år mins jag att eleverna från någon gymnasieskola uttryckte att ”det här pratade vi om förra året, varför har inget hänt?” Det är just det jag menar, eleverna vet bäst hur det är i skolan! Varför har inget hänt, är ett exempel på det, eleven i centrum, ok, men hur menar de då?


Hur vet man att ens barn väljer en bra skola då?

Ja, sitt utanför skolan ett dygn eller fråga elever på skolan, kanske. Men det jag vill säga är att man bör tänka på att det är inte alla skolor som varken gjort hemsidan eller broschyren.


Det är lika svårt val som det är viktigt, att ge sitt barn en utbildning som utmanar och ger djup relevant kunskap.




MTU den 23 november 2010





Bosse lyssnar just nu på Bruce Springsteen; The Promise

1 kommentar: