måndag 15 november 2010

Vetenskap och forskning om inomhusmiljön...


Jag blev inbjudet att lyssna på vad David Wyon, DTU,Technical University of Denmark har kommit fram till i en av hans senaste forskningsprojekt; Indoor environmental effects on the performance of school work by children av Swegon air academy.


Ett tillfälle för oss inom skolan att få reda på hur luftens kvalité påverkar lärandet i klassrummet. Tyvärr var det bara jag och MTU som var representerat av skolorna i länet vid detta tillfälle, synd för det var mycket nyttigt och gav mig många tankar om hur vi kan förbättra situationen i vår skola, då tänker jag på inomhusmiljöns påverkan på lärandet.


Enligt David Wyon är det först temperaturen som påverkar oss, sedan luftens kvalité följt av buller och sist är det belysningen. Att ljud är störande vet vi mycket väl, det räcker med 55dB A för att det ska vara störande i skolan. Det betyder att vi längtar efter iPaden så vi slipper det störande tangentbordsljuden under seminarierna, om ni förstår vad jag menar. Nå väl, det var en liten parentes.


Jag blev lite förvånad att det inte var fler från skolan som var intresserade av detta. Vi vet att skolan är ekonomiskt ansträngd och letar efter möjligheter att spara på utgifterna men vi vet också att skolan inte når målen, fler och fler lämnar skolsystemet utan godkända kunskaper och därmed utan ett fullständigt avgångsbetyg. Efter Davids presentation av sina resultat diskuterade jag lite runt kostnader för AC installation med honom och han menade att det mycket väl kan ge mätbara resultat av en investering i luftens temperatur. Vi borde också mäta luftens kvalité lite oftare för enligt David är det de ”svaga” (och med det menar jag de som får kämpa lite mer för att nå målen) som drabbas först. Vad gör vi med den här informationen i skolan? Ett område som måste hamna i min To Do List.


Det är säker så att det är många faktorer som samverkar och gör det lite svårare för de som redan har svårigheter och som kämpar med motivationen här i skolan. Helt klart är att vi måste se över vår ventilationssituation speciellt nu när det är så många fler datorer som alstrar värme och andra partiklar i vår arbetsmiljö.


Vi får ta ett djupt andetag och arbeta mot en bättre inomhusmiljö för alla som arbetar i MTU-huset. Hoppas också det är fler ute i landet som kavlar upp ärmarna och kämpar mot en bättre miljö i skolan.


Här är David Wyons rapport.




MTU den 15 november 2010



Bosse lyssnar just nu på The Jolly Boys; The Passenger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar