måndag 18 oktober 2010

På väg mot lika villkor...

Sveriges radio, Ekot kollade här om veckan något som vi vet mycket väl, hur kommunerna sköter sina betalningar. Rubriken löd ”Betalningsanmärkningar vanligt hos kommuner

Betalningsanmärkningar? låter inte som ett vidare bra sätt att hantera skattepengar tycker jag. I min värld, (läs MTUs) så är Motala värst, betalar aldrig i tid. Kanske är tur att man inte är skattebetalare i Motala för då skulle jag bli arg, tänk vad alla dessa förseningsavgifter måste kosta. Nåja, inte mitt bord men man kan undra hur det kommer att bli med skolpengsfrågan nu när villkoren ska bli mer likvärdiga läsåret 2011-2012.


Hur fungerar då skolpengen i praktiken? Jo nu ska jag reda ut några begrepp och kanske bringa lite ljus i frågan. Det är min uppfattning att de flesta tror att de fristående skolorna håvar in mängder med pengar som sedan delas ut till aktieägarna på ett eller annat sätt. Och så kan det vara på någon eller några skolor, kanske, men hos de allra flesta huvudmän (ägare, kan vara enskild, typ AB eller offentlig alltså kommunal) finns ingen eller en mycket liten marginal. Tanken är att vi som erbjuder utbildning inom gymnasieskolan ska få lika mycket pengar som de kommunala gymnasieskolorna och så är det säkert, men jag har inte forskat i det. MTU som utbildar inom Medieprogrammet (MP) får alltså lika mycket som ALGs (Anders Ljungstedts gymnasium) MP, per elev.


Elevvård, skolmaterial, datorer, programvaror, hyra, administration, löner, måltider, el och värme, Internet, med mera ska bekostas på en summa som är lika stor som vad den billigaste bilen på Blocket kostar, per månad. Man behöver inte vara något matematik geni för att inse att det är bra om man har 200 elever, gärna fler för att gå ”runt”.


Den skola jag arbetar på har just nu mindre än 100 elever och vi tillhör ingen koncern. Alla pengar stannar i skolan, för MTU har aldrig delat ut en endaste krona till aktieägarna. Och så kommer det att fortsätta att vara, det är en av de grundläggande idéerna med skolan -den tillhör eleverna- det är för dom vi finns, inte för aktieägarna.


Därför blir man ibland ledsen när någon frågar, ofta med en arg ton ”vad tjänar ni på det?” Kan vara i samband med att eleven arbetar självständigt eller inte har något på schemat en dag. Rätt svar är 0 (noll) kr. De som tjänar på det är eleverna, genom att tränas i att arbeta självständigt och mot ”deadlines”. De kommer att vara betydligt bättre rustade än ”curling generationen”.


Vad har då detta med skolutveckling att göra? jo om man vill att den svenska skolan ska utvecklas och ligga på topp så måste allt fungera, och då menar jag allt. Även så enkla saker som att betala i tid. Hur ska vi kunna försvara den offentliga förvaltningen om den inte fungerar, och att betala räkningar i tid kan väl inte vara så svårt kan man tycka. Friskolornas riksförbund har tyckt upp en broschyr som heter Skolpeng -på lika villkor där man kan läsa mer i ämnet.


På MTU fortsätter vi att träna eleverna i de förmågor som blir allt viktigare i samhället idag, kreativitet, självständighet, ansvar och kommunikativ förmåga, för att nämna några.


Måste bifoga en bild på Didrik som går årskurs 1 och som här på ett briljant sätt redogjorde för sitt arbetssätt för Studie- och yrkesvägledare från nästan hela östra regionen, med fanns också rektorer och programansvariga från många andra gymnasieskolor. Man blir glad inombords, det finns hopp Sverige!




MTU den 18 oktober 2010


Bosse lyssnar just nu på Maceo Parker; I´ve got work to do


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar