onsdag 6 oktober 2010

Utredning pågår....

Skolverket har under åren 2008-2010 utrett frågan om adaptiva och andra datorbaserade prov är något att satsa på eller om den traditionella papper och penna metoden håller även i framtiden. Utredningen presenterades i dagarna och man genomförde också ett antal pilotstudier här i landet.


Vad innebär då adaptiva prov? Jo, adaptiv testning bygger på att uppgifterna väljs efter individens förmåga, ett adaptivt prov känner fortlöpande av provtagarens kunskapsnivå och presenterar relevanta uppgifter tills provtagarens kunskapsnivå är fastställd. Då avbryts provet. I tillexempel Norge och Danmark kör man nationella prov på detta vis redan. Nu är det väl så i Sverige att det är lite si och så med datortätheten i skolorna, på gymnasiet går det i det offentliga 2.5 elever per dator och i grundskolan 6 elever per dator, enligt Skolverket. Med detta som grund konstaterar man att finns en god grund för datoriserade prov MEN att det inte genomförs så mycket kunskapskontroller i digitalt format ute på skolorna. Nästan ingenting i ämnet matematik. Några av de fördelar och möjligheter som lyfts fram med datorbaserade prov är att de kan utformas så att de prövar kunskaper som inte låter sig prövas på traditionella prov, att de ökar provens autenticitet och samstämmighet med undervisningen samt att de är flexibla och kan möjliggöra en direkt återkoppling av resultatet. Via den moderna tekniken kan man skapa uppgiftstyper som mäter de komplexa kompetenserna som ungdomarna förväntas behärska idag och inte bara rena faktakunskaper som dagens nationella prov gör.

Undersökningen påvisar också att datorvana lärare ser större fördelar med denna moderna provmetod, framför allt i just ämnet matematik. Och de allra flesta av eleverna var mycket positiva till metoden.


Sammanfattningsvis visar rapporten på att användningen av datorbaserade prov måste betraktas som låg och outvecklat i landet jämfört med flera europeiska länder, bland andra Danmark och Norge. Skolverket konstaterar också att datoranvändningen i undervisningen är är överlag låg i svenska skolor! Tänk vilken resurs de missar, hela Internet finns där redo.


En sanning som vi i skolorna har känt till länge. Några skolor vill förändra detta, där ibland MTU. Det är viktigt att vi kämpar för att ta en frontposition i Europa vad gäller kunskap och synen på densamma. Åren i skolan får inte gå till spillo för våra ungdomar, vi i skolan måste ha modet att förändra och prova nytt trots att vi får utstå kritik och möter skepsis så gott som varje dag. Jag hoppas på en utredning som undersöker varför det inte händer något nytt i skolan. Varför vi inte lyckas göra skolan till ett Disneyland för ungdomarna.


Hur det än blir så tycker jag att det är av största vikt att Skolverket stöder de skolor som vågar prova nytt arbetssätt och utvecklar den svenska skolan. Vi behöver inte bara datorbaserade kunskapskontroller utan vi måste också möte de förmågor som behövs i samhället idag och i morgon. Det jag menar är de förmågor man tagit fram inom 21´st century skills.



MTU den 6 oktober 2010



Bosse lyssnar just nu på Robert Cray; Bad influence

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar